SAAB 92  1949-1955

 


Saab sin første personbil bygget etter prototypen 92001, også kalt Ursaab.

Sixten Sason stod for design, og Gunnar Ljungstrøm var hovedkonstruktør.

 

Bilen var en enkel kontruksjon med det formålet å lage en enkel folkebil med kunnskap fra flyproduksjon.

Den hadde flere mordene løsninger for datiden som framhjulsdrift, torsjonsfjæring, tannstangstyring og et godt aerodynamisk karroseri.

De første modellene hadde ikke bagasjeromsluke på grunn av kosnader kombinert med stivhet, luken kom først på 92B.

Bagasjen var dermed kun tilgjengelig fra kupeèn på de første modellene. 

 

I begynnelsen var bilen kun tilgjengelig i farge buteljgrön, eller flaskegrønn på norsk, da Saab hadde store mengder lakk igjen fra flyproduksjonen under 2. verdenskrig.

 

 

Mål og vekt:

- Lengde: 395 cm.

- Bredde: 162 cm.

- Høyde: 145cm.

- Akselavstand: 247 cm.     

- Vekt: 880 kg.

 

Motor:

- Rett tosylindret totaktsmotor

- Bor x slag: 80 x 76 mm.

- Effekt:  25 hk v/3800 rpm (1950-53)

- 28 hk v/4000 rpm (1954-56)

 

Kraftoverføring:

- Tverrstilt motor foran.

- Fremhjulsdrift

- 3-trinns manuell girkasse m/usynkronisert 1. gir og frihjul

- Rattspak

 

0-80 km/t på 22 sek.

Toppfart ca. 100 km/t.

 

 

Bilen ble levert i 2 varianter, 92 og 92B.

  • - 92:
  • Januar 1950 til november 1952. Bilen hadde "sealed beam" lyskastere med separate parkeringslys.  Dråpeformede baklys og todelt støtfanger. Batteriet var plassert under bagasjeromsgulvet. Bensintanken var plassert helt bak med påfyllningslokket midt på bakstammen. Inredningen var lakkert grå.
  • - 92B:
  • Desember 1952 til desember 1956. Utvendig bagasjeromsluke og større bakrute. Batteriet ble flyttet til motorrommet og bensintanken ble plassert mellom bakhjulene. Forbedrede seter. Nye karosserifarger for kundene å velge mellom.
  • Høsten 1953 innføres kromlister på skjermene, nye felger, normale lyskastere med innebygde parkeringslys, triangulære dragskydd i dørrutenes bakre hjørne, og innredningen ble lakkert i karosserifargen. Motoreffekten økte med 3 hk.
  • Høsten 1954 innføres rektangulære baklys.
  • Høsten 1955 innføres Saab 93 sin hele støtfanger.
  •  

Totalt ble det produsert 20 128 Saab 92 av begge variantene.